Translate

sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Viskistä ja ginistä en mitään ymmärrä, mutta Kyrö Distillery Companyn brändi on vaikuttava.


Taannoisella sisustustoimittajien Pohjanmaan vierailulla tutustuimme Lapuan Kankureiden ja Seinäjoen asuntomessualueen lisäksi giniä ja viskiä valmistavaan Kyrö Distillery Companyyn Isokyrössä. 

Juomina viski ja gini eivät ole minua koskaan kiinnostaneet, joten yrityksestä uutisointikin on mennyt ohi silmien. Tietämättömyyteni takia ajattelin, etten aiheesta kirjoitakaan. Yrityksen brändi jäi sitkeästi muhimaan mieleeni ja niinpä tässä olen parhaillaan tulossa toisiin aatoksiin. Aatos on sen suuntainen, että kyllä meillä osataan, kun tosissaan tehdään. 

Huippubrändin luominen on teoriassa helppoa. Tee parasta.  

Kyrö Distellery Companyn brändikuva on taidokkaasti rakennetyu. Yrityksen vaiherikasta tarinaa kerrotaan mielellään. Vuonna 2012 viisi kaverusta naukkaili saunaillan päätteeksi ulkomaista ruisviskiä. Miksi Suomessa ei tehdä ruisviskiä? Parin kuukauden päästä oli yritys perustettu.
Lämpenen aina, kun jotain tehdään intohimolla, taidolla, tosissaan  ja tyylikkäästi.



Tislaamo perustettiin Isonkyrön Osuusmeijeriin, jossa meijeritoiminnan jälkeen valmistettiin Oltermanni-juustoa vuoteen 2008 saakka. Ei mikään peltihalli. Jykevä kivirakennus luo tuoreelle yritykselle perinteen mielikuvaa. 



Oltermanni-juustopakkauksessa on edelleen kuva jykevästä meijeristä. 



 Kyrö Distillery Companyn ruisviskiin antavat makua suomalaiset yrtit, karhunvatukka, karpalo ja tyrni. Viski valmistuu sisäpinnaltaan paahdetuissa amerikanvalkotammisissa tynnyreissä, jotka myös antavat viskiin aromia ja väriä.  



Tislaamo lanseerasi vuonna 2014 Napue-ruisginin. Nimi Napue tulee suuren Pohjan sodan viimeisestä suurtaistelusta. Napuen taistelussa vuonna 1714 Suomi ja Ruotsi taistelivat Venäjää vastaan. Vuonna 2014 Napuen taistelusta tuli kuluneeksi 300 vuotta. Napue ginin etiketissä on käytetty samaa kirjasintyyppiä kuin Napuen taistelun muistomerkissä. 




Alkon luettelon mukaan Napue ginin raaka-aineet ovat: Tilli, väinönputki, koivunlehti, kuminansiemen, kanelinkuori, sitruunan- ja appelsiininkuori, korianterinsiemen, kardemumma, mesiangervo, lakritsikasvi, hibiscus, tyrni, saksankurjenmiekka, katajanmarja, terttuselja, karpalo ja ruisetanoli.



Tässä tislataan Napue giniä.



Kesällä 2015 Napue Gin sai rakettimaisen markkinontisysäyksen. Napue voitti International Wine and Spirit Competitionin G&T-sarjan. 250 kansainvälistä tuomaria valitsi 150 ginin joukosta Napue-drinkin gin & tonic-sarjan voittajaksi. 



Kasvottomien suuryritysten joukossa pieni erottuu edukseen antamalla yritykselle tunnistettavat kasvot. Tai jotain tehokkaampaa. Kuten yrittäjien saunapuhtaiksi vihdotut takamukset suomalaisessa ruishalmeessa. Riemukasta menoa sopii tutkailla tislaamon lasinalusissa.

Tislaamon kanssa samassa meijerirakennuksessa toimii Kyrönmaan Matkailun Edistämiskeskuksen anniskeluravintola. Ravintolan ruuan tekee Pohjanmaan paikallisia raaka-aineita käyttävä Seinäjokelainen Juurella-ravintola. 


Ravintolan pöytien lankut ovat huiman leveät. 




En ole lonkeroiden ystävä, mutta nyt nappasi. Long Kyrö.




Lähes meijerirakennuksen pihapiirissä on Kyröjoen ylittävä Perttilän riippusilta. Tiettävästi vanhin Suomesss käytössä oleva riippusilta on teräsrakenteinen ja puukantinen. Sillan pituus on 86 metriä. Silta on rakennettu norjalaisen esikuvan mukaan vuosina 1909-1910. Vuonna 1982 silta hyväsyttiin museosillaksi. Kyltti koskee hevoskyytiä.



Kyröjoen näkymää Perttilän riippusillalta. Meijerirakennukset ovat kuvassa vasemmalla.

Perusteellisempaa juttua Kyrö Distillery Companyn tarinasta ja tuotteista esimerkiksi täältä 
About Kyrö Distillery Company in English
























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti